Često možemo čuti kako je jedan od osnovnih problema
održivosti BiH kao zajednice to što se ljudi koji u njoj žive međusobno ne vole
i što je čak dva njena naroda ne priznaju kao svoju državu.
I dok jedni u tom
nedostatku ljubavi vide glavni argument za disoluciju države jer zaboga nema
smisla ljude prisilno držati u društvu u kome ne žele žvijeti, drugi se iz
petnih žila upinju potvrđivati i promovisati svoj bosanski identitet bilo kroz
pozivanje na državnu srednjovjekovnu historiju, veličanja u Evropi "jedinstvenog"
i "bogatog" multikulturalnog naslijeđa ili pak stvaranja neracionalne
euforuje oko fudbalske reprezentacije BiH.
I jedan i drugi pristup je pogrešan. Disolucija Bosne i Hercegovine apsolutno nikom ne bi bila interesu, kao što ni raspad Jugoslavije na onakav način gotovo nikom nije ništa pozitivno donio. Prije svega ,u ovakvim okolnostima međunarodne političke realnosti raspad države nije moguć. Osim toga, disolucija za sobom povlači opasnost od rasta tenzija i izbijanja novih sukoba, a sa ekonomskog gledišta neminovnog gubitka tržišta i resursa, tako da stvaranjem novih balkanskih mikro država teško da bi se kvalitet života običnog građanina poboljšao. S druge strane, griješe i oni koji nametljivim insistiranjem na bosanskom, nadetničkom identitetu i promoviranju zajedništva pokušavaju postaviti temelje za stvaranje stabilnijeg i složnijeg društva. Nacija je, kako je to pokazao Benedict Anderson zamišljena zajednica, nastala na imaginaciji zajedničkog historijskog naslijeđa čiji se postojanje zasniva na pojedincima koji mogu da zamisle ostatak nacije kako simultano postoji u istom nacionalnom prostoru.
U stvarnosti naše porijeklo je vrlo upitno, ogromnu većinu naših
sunarodnjaka nikada nećemo upoznati, a od onih koje upoznamo neke ćemo voljeti,
neke prezirati, a prema većini ćemo biti ravnodušni. S obzirom da u Bosni i
Hercegovini već postoje manje više čvrsto izgrađena tri nacionalna identiteta
duboko protkana romantičnim mitovima i lažnom slikom vlastite veličine,
iluzorno je očekivati da će ti identiteti biti zamijenjeni novim, nadetničkim,
ili da će uspješno koegzistirati sa integralnim bosanstvom, najprije zato što
su međusobno kontradiktorni. Pogledajmo samo odnos prema srednjovjekovnoj
Bosni: za jedne je ona bila srpska kraljevina, za druge hrvatska, za treće
dokaz bosanske hiljadugodišnje državnosti i neprekidnog kontinuiteta, dok su za
četvrte spas i oslobođenje stigli osvajanjem Bosne od strane Mehmeda el-Fatiha!
Dakle insistiranja na općem bosanstvu i pokušaji navođenja drugih na ljubav prema BiH neće donijeti željeni rezultat. No čak i kada bi se sutra probudili u državi u kojoj se svi građani kunu u njihovu jedinu i nezamjenjivu BiH, pitanje je da li bi to donijelo ikakve promjene glede jačanja samog društva i poboljšanja kvaliteta života. A osim toga, gradnja države na ljubavi je zapravo postavljanje vrlo sumnjivih i dugoročno neizvjesnih temelja zajednice. U narodu ne postoji džaba izreka da se od ljubavi ne živi, a svakodnevno smo svjedoci pucanja porodica i brakova, zajednica čiji bi ljubav trebala biti osnovni temelj. Ljubav kao takva je vrlo subjektivna i promjenjiva kategorija, a ljubav prema zajednici od 4 miliona stanovnika koje ne poznajete, u državi nedavnoj izašloj iz rata, sa tri suprotstavljene nacionalne ideologije, tri različita tumačenja historije i tri različite nacionalne svijesti je teško očekivati, barem kod onih koji se primarno ne identifikuju sa tom zajednicom. Možda je veći problem od nedostatka ljubavi prema BiH to što njeni narodi do sada nisu uspjeli pronaći minimum ličnog interesa (namjernog kažem ličnog ne zajedničkog).
Uzmite kao primjer s jedne strane socijalističku
Jugoslaviju, državu nastalu pobjedom partizana u Drugom svjetskom ratu koja je
izgrađena na komunističkoj ideologiji i složnom "bratstvu i
jedinstvu". Naravno, kao glavno sredstvo građenja stabilnih temelja nove
države poslužio je represivni komunistički aparat koji je strogo kažnjavao sve
one koji nisu htjeli komunistički misliti ili voljeti svoju domovinu i njene
narode. No ti temelji su u suštini bili iznimno slabi. Ljude, kako se pokazalo
ne možete natjerati da vole jedni druge, komunizam kao ideologija doživio je globalnu
propast, a minimum zajedničkog interesa koji bi tu državu držao na okupu više
nije postojao, ponajmanje ekonomskog. Sloveniji i Hrvatskoj kao najrazvijenijim
državama više nije odgovarao sistem jugoslovenskog federalizma i raspodjele
bogatstva ka siromašnijim republikama, kojeg je Srbija po svaku cijenu htjela
zadržati. Kako je sve to u konačnici završilo ne treba podsjećati.
S druge strane kao kontraprimjer možemo uzeti SAD. Od
samog osnivanja ta zemlja privlačila je milione ljudi iz čitavog svijeta. Povod
njihovog emigriranja u "novi svijet" svakako nije bio ljubav prema
dalekoj nepoznatoj zemlji, niti je ta država dugo vremena uopće imala neki
zajednički identitet. Naprotiv, Amerika je u svojim počecima bila država malih,
međusobno odvojenih i nerijetko sukobljenih etničkih i vjerskih zajednica.
Amerika je uvijek bila daleko od idealnog društva, sukobi i nasilje među
najznačajnijim su obilježjima američke historije- američki Indijanci su gotovo
potpuno istribljeni, crnačko stanovništvo prešlo je put od robova, preko
spaljivanja na lomačama, do nemogućnosti ulaska u javne objekte sve dok sebi
nisu osigurali građanske slobode; irski
i italijanski doseljenici koji su dolazili u kasnijim valovima su od već domicilnog
protestanskog stanovištva posmatrani kao manje vrijedni pojedinci i krvavo su
se morali izboriti za svoj status u društvu; azijatsko stanovništvo koje bi
dolazilo u Ameriku naročito je moralo prolaziti kroz posebne muke, a rasizam i
ksenofobija i danas su prisutni u mnogim dijelovima SAD-a.
Nameće se pitanje šta je toliki broj ljudi privuklo da
dolaze u Ameriku pored svih nedaća s kojima su se morali suočavati? Odgovor je
jednostavan- i pored svih problema,
SAD su nudile ono što je malo koja država: slobodnu zemlju, slobodno tržište i priliku da uz dovoljno maštovitosti i rada ostvarite ono o čemu ste u matičnoj zemlji mogli samo sanjati- materijalno blagostanje. Od zaostale britanske kolonije koja 1776. izborila nezavisnost, Sjedinjene Države su već krajem 19. stoljeća postale vodeća industrijska sila svijeta, demonstrirajući svijetu do tada neviđen napredak koji kontinuirano traje i do danas. Amerika je stvorena na ličnom, ekonomskom interesu pojedinaca.
SAD su nudile ono što je malo koja država: slobodnu zemlju, slobodno tržište i priliku da uz dovoljno maštovitosti i rada ostvarite ono o čemu ste u matičnoj zemlji mogli samo sanjati- materijalno blagostanje. Od zaostale britanske kolonije koja 1776. izborila nezavisnost, Sjedinjene Države su već krajem 19. stoljeća postale vodeća industrijska sila svijeta, demonstrirajući svijetu do tada neviđen napredak koji kontinuirano traje i do danas. Amerika je stvorena na ličnom, ekonomskom interesu pojedinaca.
S druge strane Bosna i Hercegovina svojim građanima ne pruža velike mogućnosti, posebno ne ekonomske. U zemlju rijetko ko želi doći živjeti, a na hiljade je otišlo i još uvijek želi otići. Posljedica rata je bila i stvaranje odvojenih etničkih teritorija, a svi megalomanski projekti organizovanog povratka su uglavnom propali jer ko se želi vraćati u sredine u kojima nema nikakvu perspektivu.
No zamislimo da je BiH društvo sa jedinstvenim tržištem u
kome ljudi slobodno trguju, sarađuju i razmjenjuju robu i ideje, ne zato što se
vole, nego radi ostvarivanje lične materijalne koristi.
Zamislimo privrednika okruženog bespoštednom konkurencijom
slobodnog tržišta koji umjesto Bošnjaka, Srba i Hrvata vidi 4 miliona
potencijalnih kupaca i potrošaća čije potrebe nastoji zadovoljiti kako bi
profitirao i opstao na tržištu.
Zamislimo kompanije koje se otimaju za kvalitetne i vrijedne
radnike ne gledajući njihove teritorijalnu, etničku, političku ili bilo koju
drugu pripadnost jer kvalitetan radnik donosi i tržišnu prednost i zaradu.
I na koncu zamislimo društvo u kome će postati normalno da
zbog zaposlenja Bošnjak i Hrvat odlaze u Banja Luku, Srbin i Hrvat u Sarajevo,
a Bošnjak i Srbin u Široki Brijeg.
Ako vam ovo zvuči kao nerealna i patetična utopija u krivu
ste jer će ovo jednog dana postati realnost BiH (ukoliko se eventualno ne desi
neočekivano čudo u vidu nove globalne socijalističke revolucije). Kapitalizam i
slobodno tržište uspjeli su pobijediti i mnoge veće podjele i animozitete od
onih koji su trenutno prisutni u BiH. Sa izgradnjom zajedničkog tržišta te
čvrsto povezane i zavisne ekonomije automatski bi došlo i do ljudske saradnje
koja bi vjerovatno (ne i nužno) dovela do stvaranja tolerantnijeg i
ujedinjenijeg društva. Osim toga, jedino bi BiH građena tržišnom logikom mogla
dovesti do ponovnog uspostavljanja većih multietničkih sredina, koji bi kao
ekonomski centri privlačili ljude iz cijele BiH, ali i šire.
Naravno, za postavljanje ovakvog društvenog okvira najprije
je neophodno promijeniti trenutni društveno-politički sistem. Društvo sa
najvećom javnom potrošnjom u Evropi, ogromnom administracijom, visokim porezima
te glomaznom i neefikasnom birokratijom koja guši razvoj poduzetništva, ne
ostavlja pojedincu mnogo prostora za ekonomski napredak. Opasnosti od ekonomske
integracije koja prijeti njihovom položaju savršeno su svjesne i naše političke
elite kojima sadašnji sistem politički i ekonomski odvojenih etno-polisa
savršeno odgovara.
Kao ilustraciju za ovo što govorimo pogledajte samo većinu danas vodećih biznismena u BiH. Njihov kapital mahom počiva na kriminalnim temeljima ratne i poratne pljačkaške privatizacije, a poslovanje unapređuju zahvaljujući političkim vezama i namještenim tenderima za velike vladine projekte. Takvi privrednici zajedno sa svojim kompanijama ne bi dugo opstali u uslovima zdrave tržišne konkurencije firmi koje su svoje poslovanje izgradile na kvalitetnim proizvodima, stručnom kadru i inovativnim rješenjima. Oslobađanjem tržišta koga bi uporedo moralo pratiti smanjenje ovlasti svih nivoa vlasti, nameta privredi, te zaposlenih u administraciji, kao rezultat bi neizostavno imalo urušavanje čvrsto izgrađenog sistema partiokratije koja prožima sve pore društva sa odabranim biznismenima, zapošljavanjem preko veze, podobnosti ispred sposobnosti te ogromnom birokratijom kao mehanizmom kako za upravljanje svim segmentima društva, tako i za uhljebljivanje članova porodice i podobnih stranačkih kadrova.
Stoga ne treba sumnjati da će naše vladajuće
elite svim silama odlagati propast postojećeg sistem koji su godinama predano
gradile. Do tada ćemo biti prinuđeni slušati velike retorike o vitalnim
nacionalnim interesima, ugroženim narodima, tekovinama proteklog rata i sličnim
mobilazorskim poklićima. Za sve to vrijeme naša perspektiva će biti mizerna,
novčanici prazni, a lični ekonomski interes dalek i nepoznat, zbog čega će
ekonomske teme političarima ostati sedma rupa na svirali.
Nema komentara:
Objavi komentar